reklama

Už rastú!

Zber húb má na Slovensku veľkú tradíciu a je doložený rôznymi listinami a zápismi. Huby neboli len súčasťou jedálneho lístka šlachticov, ale aj obyčajného ľudu. Poddaní boli povinní zbierať huby pre vrchnosť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Dočítal som sa, že v našich lesoch rastie asi šesťtisíc druhov. Majú radi vlhko a pokoj, neznášajú prievan. Za deň môžu podrásť až o päť centimetrov.

Ak sa na Slovensku môžeme niečím pochváliť, tak sú to práve huby. Majú tu výborné klimatické podmienky. Ja mám najradšiej dubáky, kuriatka a kozáky.

Sú výborné na rôzne spôsoby, hoci ich prípravu už nechávam na manželku, ktorá je vynikajúca kuchárka. Výborný je šalát z hríbov, rovnako výborné sú hríby v chrenovej omáčke. Dnes ráno som mal celkom dobrý úlovok: 30 dubákov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z hubárčenia sa stal národný šport. Mnohí zbierajú čo najviac a predávajú ich, takže huby nestihnú ani dorásť. Huby ničia aj kyslé dažde, zmena klímy, alebo príliš kyslé a alkalické pôdy.

A kedy huby vôbec rastú? Priznám sa, že to je určite veľmi zložité. Na mieste , kde som zbieral o takomto čase minulý rok, už som nič nenašiel . Určite je to zložitejšie, ako predpovedať počasie, hoci majú veľa spoločného.

Je však všeobecne známe, že prvé huby nájdeme na jar, väčšie množstvo v lete, a najviac druhov sa objavuje na jeseň.

Kamarát zbiera huby zásadne po splne. Spomínal mi, že sila mesiaca vie vyprovokovať kapilárnu vodu, ktorá urýchľuje rast v podhubí . Najviac húb rastie na juhozápadnej strane až severozápadnej strane, menej na východných stranách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ja zbieram huby iba tie, ktoré bezpečne poznám. Zbieram len dospelé plodnice. Na huby chodievam skoro ráno. Nazbierané huby hneď v horách očistím a uložím do košíka.

Keď prídem domov, snažím sa ich čo najskôr spracovať. Ak z časových dôvodov to nestíham, dávam ich do chladničky. Pokiaľ ich idem pripravovať, krájam ich rovnako, aby sa rovnomerne uvarili.

Tak čo presvedčil som Vás, idete zbierať?

Libor Poruban

Libor Poruban

Bloger 
  • Počet článkov:  36
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som otec a syn alebo syn a otec, ktorý odpúšťa ale nezabúda. Zoznam autorových rubrík:  PríbehyNaše hobbySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu